15 November 2011

budi bahasa budaya kita???


ade ke die gelarkan aku tak berbudi bahasa?? bengang?? eeh, takde lah...suke sangat2.... banyak ar suke..sape yang tak berbudi tah ler..cenggini ceritanyer....

      kereta di parking di halaman rumah seorang hamba ALLAH....sebab ada 2 kete dah siap park kat situ, (dalam ati kata, ok la park sini...dekat sket ngan tempat)... aku join program pej.kesihatan K.k. "walk for diabetes"....then masa kunci kete, ade sorng girl kuar dr umah tu..die tengok aje...dalam ati kata (...nothing kot..ok la..).. turun tepi sungai or nama sebenarnyer riverside sayong... join n participate in programme... ade cek point bagai, cabutan bertuah(tak dapat ponn) n sedikit keterangan kesihatan.... dalam pukul 11 tu, kitorang dah setle sume..then naik atas la nak balik kan.... tetibe tgk ade 4 kerusi letak kat simpng masuk then, kete aku lak kene blok dek kete satu lagi yang mule tu dok depan..emmm... pelikkk.....apsal lak ni.. aku pun gi la tanye owner umah..

bagi salam...
then aku tanye.. "adik, kete wira tu sape punye? yang join pgrm kat bawah tu gak ke?"
.."tak la..sini punye...(means, owner umah tu punye la)...
dalam ati (aku ase kete tu tadi park kat depan..nape yang die undur kebelakang sampai blok kete aku)... "bleh tak alihkan...nak kuar kete la..."
.. erm..tak tau la...owner nyer kuar..tak tau la.."
..."die takde tggal kunci ker??"..
die lari masuk dalam....kuar blek...
" tak tau la..dorang kuar, tk tggl kunci pun..tah la..."
".. erm, bleh tak try tipon dorang, akak nak kuar kete la...cmner ek.."
then die masuk lagik....
pas tu tetibe sorang laki kuar berbadan besar, muke baru bangun tido memegang kunci kereta...
aku pun laju la gi kat kete tros...dan get ready nak kuar kete...
orang tu stat enjim, tekan minyak kuat...
dalam ati..(apahal la mamat ni..marah kne kaco tido ker...)
die tros jalankan kete die ke depan sket...sebab depan tu memang lapang pun..macam mule2 aku tgok kete tu berada..pagi la...
masa aku dok undur kete, aku terdengar girl tu jerit sambil nada nyanyi..."budi bahasa, budaya kita..."

sambil drive balik tu, aku pun terpikir...ape kah sebabnya?salah kah aku parking kat situ?? atau die memang bengang tengok kete or ape agaknyer..aku sendiri pun tak paham... jadi benci lak aku asenyer...nak kata aku tak berbudi bahasa, yang die tipu aku tu ape hall... aku ni bengap sanagt ke sampai tak paham situasi...ishh, kalo aku ni tak berbudi memang aku trus dapat budak tu.. tapi aku wat tak heran je...malas aku nak layan..tah ape2...menipu tu lagik la berdose kan...erm..lantak ko la budak...

p/s: padahal dalam ati aku, agak anginnn la jugak...huhuhuhu.....

No comments: