14 January 2013

AIR KOSONG!!!

Assalamu'alaikum wrb ❤

hari ini tak busy sangat pon.. saje nak update.. hehehe.... aku nak cerita tentang air kosong... kenapa AIR KOSONG ATAU AIR MASAK??? sebab pertama untuk tambah air dalam badan.. sebab kedua aku dah jarang minum air manis lately ni. Ia nya termasuk lah air teh, kopi atau kafein ar.... air gas lagi ar... dalam tempoh beberapa bulan nie... lame jugak tu... cuma sekali ari tu terlepas gak minum air gas sebab kat Pizza Hut (raikan bdk praktikal tamat) takder set bagi air kosong.nak add on malu ar..makan je ape org bayor tu kan....hahaha..yeye je kan..bukan ape..air gas tu kan manis sangat2..huhu..nak tanak kne telan ler..segelas je pon..hihi...

Ok, berbalik pada isu kita yang sebenarnya... "air kosong"..selalunya aku beli air mineral je kalau kat opis...malas nak minum air masak.. Sebab lambat sejuk la...kan kena masak air dalam kettle dulu..ok, jgn ikut saya yang agak malas ni ye.. air kosong ni kan banyak sangat fungsi nya.. 1. Untuk Awet Muda...(sape nak cantik kena amalkan).... 2. Boleh mencegah atau mengurangkan untuk kita dapat penyakit...(byk la klo ikut senarai)... dan 3. boleh kasik kenyang gak.(untuk diet)..sejuk badan..hihihi... ok aku kasi tips yang sepatutnya... so, jom kita amalkan sama2 ya....


ni antara waktu yang terbaik untuk minum ye...

 1-minum 2 gelas air masak SELEPAS BANGUN TIDUR.Ianya membantu mengaktifkan organ dalaman.(of cos aku minum..bgun tido tros dahaga kan..)

2-minum segelas air masak 30 MINIT SEBELUM MAKAN. ianya membantu penghadaman dan membuat perut lebih bersedia memberi ruang untuk kemasukan makanan.(Jarang-jarang kalau kat kedai makan...huhu..)

3-minum segelas air masak SEBELUM MANDI. ianya membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah. (mandi pun boleh sejuk badan kan...)

4-minum segelas air masak SEBELUM TIDUR. ianya dapat mengelakkan strok dan terkena sakit jantung ketika tidur. (aku dah amalkan...korang bila lagi)

sebab....pepatah pernah berkata- kata yang "MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARI MENGUBATI "..

JOM CEGAH...(^-^)

No comments: