09 May 2011

new opismate'

        Hye… bercerita ni macam satu kisah yang tak akan abis kan..ade aje yang terlintas..hehehe.. ari nie aku nak story tentang ‘ new opismate’… baru masuk dis week...lapor diri dlu kat main opis..ape yang menariknya tentang die?? Pasti la ada.. okey, straight to the point yer..aku sebenarnya jatuh sesal..kenapa? “ceritanya tentang dia dicantas oleh orang lain hingga terpaksa ke sini”..inilah  tajuk utama tentang yang aku sampaikan..tapi pada aku walau ape pun yang terjadi, pasti ada sebabnya..pasti ada kisah yang lebih baik patut dijadikan iktibar..mungkin ya dia dianiaya..tapi redha la ngan apa yang dah terjadi..sabar ye....
 
          Tapi tu la tak semestinya itu adalah kebenarannya kan..dan ianya mungkin benar2 terjadi..tak siapa yang tahu...kita hanya merancang, tetapi Tuhan yang menentukan segalanya...mungkin ada silap n salahnya yang tak disangka..siapa yang tahu..kadang-kadang kita fikirkan yang negative, tetapi ada positifnya kenapa ianya  berlaku..

         Okey, kenapa aku jatuh sesal…sebab kadang2 aku nie suke komplen..komplen pasal macam2..ade macam2 yang aku tak puas ati…hidup aku selalunya ber ‘kalau’…. Kalau lah aku leh dapat…kalau lah aku jadi…. Kalau lah aku ni boleh..dan bermacam2 kalau yang pernah terlintas di akal aku ni yang kadang2 tak nampak  logiknya… erm…bese la..berangan itu penting tapi jangan jadikan ia hanya angan2, tapi transfer kan ia jadi impian…kannnnn… 

       Erm, sebenarnya aku ni tak pernah puas ngan ape yang ada… apa yang aku ada?harta sendiri??no… sebenarnya, kalo tak de harta sendiri cth :kete,umh ke,tu kan harta fizikal…. Aku masih ada harta lain iaitu aku ada kesihatan yang baik, kawan2 yang ramai.. ibu bapa yang alhamdullillah sihat walafiat…itu sebenarnya harta  yang tak ternilai.. harta yang kadang2 orang pandang enteng (sebelah mata,macam Nampak tak Nampak) aje....tapi tu la.manusia akan sedar bila die dalam kesusahan..bila dia ditimpa sesuatu yang di luar kawalan atmosferanya.. bukan maksud aku, aku nak kata kat orang lain..ni sume adalah dituju buat aku sendiri..bukan nak kata yang aku skang ni dalam kesusahan..tapi aku sebenarnya masih dalam keadaan waras..masih sedar dunia ini ada pengakhirannya…ade saat nye kita sesal bila ada cerita hampir dengan kita yang buat kita sedar dari alpa…. 

        Jadi bersyukurlah dengan rezeki yang diberi…kesihatan yang baik… aku ikhlas… aku sedar, kenapa aku masih di tahap ini..mungkin dulu aku alpa dengan kelebihan..jadi sekarang aku redha dengan kekurangan… yang penting aku ada kegembiraan…hati yang tenang..jiwa yang tenteram…dan aku gembira dengan keadaan sekarang, dengan apa yang dikurniakan ..aku tahu, mungkin ada yang pandang aku masih kurang..masih kurang sempurna..masih tak berkemampuan.. … 

        Tapi aku tahu, kemampuan itu bukan hanya berdasarkan duit ringgit, tapi yang penting, mampu teruskan hidup tanpa sebarang kekurangan..itu lah erti hidup yang sempurna…life’s begin with the smile’s…. apa yang penting, kita hepii….


mood: sedar itu perlu...

No comments: